06 - 2359 4809 info@expeditie-jij.nl
Ont-stress route

Ont-stress route

Herken je dit?

Je hebt de hele dag rond gehold en weer geen pauze genomen. Dat doen wat ad hoc op je af kwam, opgeslorpt door dagelijkse beslommeringen. Toe komen aan jezelf is je vreemd en je vraagt je af ‘Waar doe ik het allemaal voor? Of iemand komt bij jou en klaagt steen en been. Daarna voel je je moe en leeggezogen. Dit soort situaties doen afbreuk aan je vitaliteit. Er lekt energie weg. Als je je vitaler wilt voelen, is het zaak om de energielekken te vermijden en je energiebronnen aan te spreken.

Vitaliteit heeft alles te maken met balans in je leven, lichamelijk en mentaal. Dit in verbinding met elkaar en met de wereld om je heen.

Fysieke energiebronnen: gezonde voeding, bewegen en voldoende rust en herstel.

Mentale energiebronnen: positief denken, ondersteunende relaties en zinvol leven.

Jonathan Fields vergelijkt in zijn boek How to live a good life de ingrediënten voor een vitaal en gelukkig leven met drie emmers:

Een goed gevulde vitality bucket staat voor optimale zorg voor je lichaam (de fysieke energiebronnen) en geest (positieve mindset). Die twee zijn nauw met elkaar verbonden.

Als je connection bucket vol zit, sta je in verbinding met jezelf, anderen (partners, vrienden, collega’s of iets groters dan wij, zoals spiritualiteit, religie of de natuur) en heb je het gevoel dat je ergens bij hoort.

Je contribution bucket heeft alles te maken met zinvol leven, leven met een doel, een bijdrage leveren vanuit jouw kracht op een manier die jou het gevoel geeft dat je ertoe doet.

Feit is dat die emmers lekken. Er gebeurt altijd wel iets waardoor er energie weglekt. Je moet ze dus blijven bijvullen. Bovendien staan de emmers met elkaar in verbinding. De leegste emmer trekt het niveau van de andere emmers mee omlaag. En als je er eentje bijvult, raken de andere twee ook automatisch voller.

Bijvoorbeeld: Als je geen zinvolle weekinvulling hebt, en je het gevoel hebt dat niemand op je staat te wachten, wordt het lastiger om negatieve gedachten uit te bannen. Dan grijp je misschien sneller naar de telefoon om weer een pizza te bestellen om je zelf te troosten en even je frustraties te vergeten. Vervolgens kan je je moe voelen door de reactie van je lichaam en daar gaat je goede voornemen om te gaan sporten. In bed lig je wakker van het piekeren. Daarom ben je de volgende dag moe en je zeg je je afspraak met een vriendin af. Je focus gaat als vanzelf naar alles wat niet goed gaat. Het kan zomaar gebeuren.

Hoe houd je de 3 emmers vol?

Fields’ advies: door de dagelijkse Bucket-Scan

Check elke ochtend het niveau van je `buckets`. Welke emmer is het leegst en wat kun je vanaf vandaag anders doen om die bij te vullen? Ren je je zelf voorbij door de drukte en geef je je kind of partner te weinig aandacht naar jou zin, doe iets om je patroon te doorbreken. Heb je door de waan van de dag al lang je beste vriendin niet meer gesproken, bel haar op en maak een afspraak. Neem je uit tijd te besparen de auto en zit je daarna weer uren achter een PC, pak de fiets. Vind je je werk niet meer leuk, doe dan iets waar je wel blij van wordt. Houd het simpel en haalbaar. Een klein doel stellen en een kleine eerste stap geeft al een goed gevoel als je dit daadwerkelijk uitvoert.  Een kleine actie geeft meer kans op dat je het daadwerkelijk doet en daarom op een succeservaring. Blijf stapjes zetten tot het een gewoonte wordt.

Zoek verbinding met je mentale- en fysieke energiebronnen: Zoek naar de kleine geluksmomentjes. Zoals je hond of kat aaien, in de tuin zitten met een leuk tijdschrift of een paar keer diep ademhalen. Je zult verstelt staan hoe snel je je weer goed kunt voelen als je ze met volledige aandacht doet.

Vraag jezelf af: ` Wat vind ik leuk en wat vind ik belangrijk`. Of dat nou tijd besteden aan je hobby is, anderen helpen of dingen leren, of iets organiseren is, als jij doet waar je hart ligt, geeft dat je leven zin.

In verbinding staan met jezelf houdt ook in dat je jezelf accepteert zoals je bent. Met je leuke en minder leuke kanten. Bedenk dat niemand perfect is en focus op de dingen die goed gaan.

En dan krijgt langdurige stress moeilijker grip op jou.

Kom mee doen!

Om je alvast op weg te helpen met je eerste kleine doel organiseer ik met Corrie Reijngoud van Wandelcoachnederland en TriAmovement de `ONT-STRESS ROUTE`

Op 12 oktober in en om Buitencentrum de Pelen in Nationaal Park De Groote Peel

Tijd: 10:00 – 13:00

Kosten: €25,00 incl koffie en versnapering

Voor aanvullende informatie en tickets ga je naar de website: https://triamovement.nl

Agenda en dan de Ont-stress route van 12 oktober in Ospel.

https://www.triamovement.nl/trainingen/ont-stress-route-ospel

Sluit Menu

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten